Jun 152010
 

We had a chance to ask Jeremie Mondon a.k.a Demon a few questions because he has a new single out and stuff, if you don’t know who Demon is we kind of cover it in the interview. Basically, he’s a very talented guy with a huge history in dance music and he’s made some quite big tunes.

今回私たちはニューシングルをリリースするDemonことJeremie Mondonにインタビューを決行!彼の事を知らない人もインタビューを読めばわかるはず。簡単に言うととっても才能のあるアーティストで過去にかなり大きなトラックなども作っているスゴイ人なのです。

Who is Demon? How did you make your start in music?
I studied piano during one year, when I was twelve, and the teacher had this synthesizer and an sequencer on Atari. It was fascinating. I started reading Keyboard magazine and explore this world by myself, simultaneously I was discovering hip hop. I felt in love with the technic of sampling. I had this mono 8bit sampler on Atari. Then i met rappers who needed beats and I started producing more seriously.

Demonとは一体誰なのでしょうか?そして音楽を始めたキッカケは?
12歳の時に1年間ピアノを勉強してたんだけど、その時の先生がシンセサイザーを持っていてそれがすっごい魅力的でそれからキーボードの雑誌なんかを読むようになって自分自身で色々やってみたんだ。その頃同時にヒップホップなんかも発見してそのテクニックとサンプルにはまっちゃってね。8ビットのモノサンプラーをゲットして、そしてビートが出来る人を探していてるラッパーとの出会いもあってそこから真剣に音楽製作を始めたんだ。

You early work is very influenced by Hip-Hop styles, a combination of Hip Hop and funk. Were you influenced by any artists or producers in these fields?
Of course, I was fan of RZA’s work for example, the way he reinterpreted loops or just bits of sound to create his own universe was amazing. To be honest I really discovered funk and soul through sampling. I was even kind of disappointed as a kid when I realized how much hip hop beats were based on huge samples, but it helped me to discover the originals. Curtis Mayfield was my favorite.

貴方の初期のスタイルはヒップホップの影響、そしてヒップホップとファンクのコンビネーションが多くありますが影響を受けたプロデューサーなんかいましたか?
勿論。例えばRZAのものとか、彼のループのやり方とか彼の作り出すサウンドは素晴らしかったよ。正直言うとファンクはサンプリングで見つけたものなんだ。若かった頃はヒップホップのビートがかなりサンプルベースだって事にちょっとガッカリしたりもしたよ。でもそのおかげで色々出会えたけどね。Curtis Mayfieldもお気に入りだよ。

You then seemed to take a more electronic turn and were part of the ‘French-Touch’ movement.Being around and working with artists like Ettiene De Crecy, Mr Oizo, Alex Gopher & Benjamin Diamond. Were you aware how influential this music would eventually become?
I couldn’t really imagine it, but these artistes were so talented and imaginative that, 10 years after, I realize their influence was inevitable on a whole generation. A lot of good and consistent albums were released in these times, the sound was real, dynamic, human, and for the first time in contemporary music, just french.

それからもっとエレクトロニックな感じになっていきEttiene De Crecy, Mr Oizo, Alex Gopher, Benjamin Diamond等と一緒に’French-Touch’の動きに関わっていきましたがその時この動きが後に世界的に大きな影響をもたらす事を感じていましたか?
あんまりそんな事は想像出来なかったよ。でもこれらのアーティストは本当に才能があったし想像も出来てたんじゃなきかな。10年経ってその影響力があの世代にとって不可欠だった事に気が付いたよ。素晴らしいアルバムが次々とリリースされていたしね。サウンドも本物だったしダイナミックで人間らしい感じがあったよ。そしてフランスで始めて現代的な音楽が出来た時でもあったよ。

Most people will know you for the track ‘You Are My High’, it was quite a big track (understatement) were you surprised by how big a hit it was? Did it affect you in anyway?
I saw the track’s success growing during one whole year. I produced it just after my first album was released, exclusively for the live set. People’s reaction was huge, so we released the 12inch and incorporated it in the album. The appeal on this track made us do this crazy videoclip. It brought me some very good times, and a lot of gigs and love ! Actually I’m really happy that it doesn’t seem to become outdated.

ほとんどの人がかなりビックなトラックだった’You Are My High’で貴方を思い出すと思いますが、ヒットに驚きましたか?その後何かしらの影響はありましたか?
あのトラックがどんどん大きくなっていくのを1年間かけて見ていたよ。ファーストアルバムをリリースし直後にライブセットだけの為に作ったんだけどみんなのリアクションがかなり強かったんだ。だから12インチでアルバムの一部的なかんじでリリースしたんだ。そしてあのクレージーなビデオを作ったんだ。あのトラックのお陰ですごい良い時間を過ごせたよ。沢山ギグをやって愛も沢山貰ったし。今でもトラックが古臭くない事が嬉しいよ。

You worked with Alex Gopher on ‘Wuz’ what was you exact involvement with this project?
Alex is a great guy. On this french electro scene he’s the first one I met and got a good feeling with. He was a mastering engineer at Translab where he mastered all my first records. He introduced me to Etienne de Crecy and they became some kind of “mentors” to me. Alex asked me to work with him on the production of his new concept album “WUZ”. We started working at my studio and I got really invested in the project, also in terms of composition.So we started to consider this collaboration more as a group. I love this album, the way we made it , best of both world. The collaboration was so fluid, it’s a record I’m still very very proud of.

Alex Gopherと一緒に‘Wuz’をやりましたが実際にはどんな形でプロジェクトに参加したんですか?
Alexは素晴らしい人だよ。このフレンチエレクトロシーンの中で初めて相性があった人だったんだ。彼はTranslabっていう彼のファーストレコードをマスターした所でマスタリングエンジニアだったんだけど、彼が僕にEtienne de Crecyを紹介してくれて、僕にとって彼らがモニターみたいな存在だったんだ。Alexは僕に彼の新しいコンセプトアルバム“WUZ”を一緒に作らないかって聞いてくれて僕のスタジオで一緒に作り始めたんだ。僕はこのプロジェクトにかなり力を入れていて、特に組み立てなんかにね。そしてやってるうちにこのコラボをグループにしようって考え始めたりして。作り方も含めてこのアルバムは大好きだよ。お互いの良さが最高に出てるしコラボもすごく流れがあって未だに誇りに思っているよ。

You’ve remixed quite a few artists, alot of people will obviously know the one you did with Daft Punk. But what is the best track you’ve worked on and what is the track you’re kind of embarassed to have remixed? (haha!)
That’s what is interesting in remixes. You don’t have to love the track you’re remixing, you just have to give your own vision of it, there’s no rules. For example you can give the lyrics another context, another sense. Your vision can be very abstract and the result very far from the original. So, nothing is very embarrassing to remix . Of course, good vocals are really cool to start with; I remember having remixed this track from Bran Van 3000 “Astounded”, featuring Curtis Mayfield. They had found an old unreleased studio tape from Curtis and used the vocal. It was pure pleasure to remix , I did something very minimal to give the voice more space, it was Curtis on my beat !!!

沢山のリミックスを作ってきましたが、その中でも1番有名なのはDaft Punkとのだと思いますが、あなた自身のベストとちょっと今は恥ずかしく思うようなリミックスはなんですか?
それがリミックスの面白い所だよ。リミックスするトラック自体は無理に好きになる必要がないし、自分で好きに出来るからね。ルールなんかないし、歌詞だって全く違う意味にもできちゃう。抽象的にでもしちゃえば最終的には全く別物になるし。だから恥ずかしく思うリミックスなんてないよ。勿論良いボーカルは重要だけどね。Bran Van 3000の”Astounded”をリミックスした事があったんだけど、このトラックはCurtis Mayfieldをフューチャーしてたんだ。彼らはりリースされていないCurtisのテープを見つけてそのボーカルを使ったんだ。あれはやってて楽しかったな。声にもっとスペースを与えるためにすごくミニマルなことをしたんだけど、結果Curtisが僕のビートに上手く乗ったよ!

Download - Bran Van 3000 – Astounded (Demon Remix) [M]
Preview –

Alot of people have remixed your work unofficially, how do you feel about that, have you heard any of it? Have you liked it?
I was touring for You Are My High’s promotion in France, and one day i realized i forgot the vinyl of “You Are My High” , people would have killed me. So i went to the vinyl shop and asked for the record. The guy gave me a white label vinyl with a bootleg version !! It was very good and “commercial”, people enjoyed it a lot, we’ve released it under the name “You Are My High (Bootleg version)”. I never learnt who did it.

沢山の人が貴方のトラックを非公式にリミックスしていますがそれをどう思いますか?実際に聞いた事や気に入った事がありますか?
You Are My Highのプロモーションでフランスをツアーしてた時があったんだけど、ある日“You Are My High”のレコードを忘れた事に気が付いたんだ。そんなの殺されちゃうからレコードショップに行ったら白いレーベルの付いたブートレッグ盤を渡されたんだよ!あれは凄くよかったし、大衆向けで皆楽しんでたよ。それを“You Are My High (Bootleg version)”っていう名前でリリースしたんだけど一体誰によるものだったのかは謎のままだよ。

You have a new EP out! It’s a bit different for people expecting ‘French-Touch’ Demon, how do you think people will respond to the new EP? How do you describe it?
In a way it’s not that far from what i used to do. The four to the flour kick is back ! it’s pumping and bassy like You Are My High, but it’s really more pop-oriented, based on a real song. And this time it appears that the couple kissing on the video just broke up haha. For the first time ever, I sing on the track I Think, and Craig Walker is singing on the b-side “For Fuck’s Sake”. The mood and the depth of the songs are very sincere and that’s what matters more than a question of genres. Of course it’s released with a bunch of remixes, mostly club oriented, from very talented producers like DIM, Memory Tapes , Crusz and more…

そしてついに新しいEPです!これはDemonの‘French-Touch’を予想している感じとはちょっと違うと思うんですが、どんなリアクションを予想していますか?あとEPの説明もお願いします。
ある意味そんなに違うとも思ってないよ。 four to the flour kickな感じは健在だし弾むような感じやベースなんかはYou Are My Highみたいな感じがすると思う。でもこれはもっとポップが強くて本当の歌が基にあるんだ。そして今回ビデオでキスをしてるカップルが別れたばかりだよ(笑)そして僕も初めて歌ってたり、Craig WalkerがBサイドの“For Fuck’s Sake”で歌ってたり。ムードや深さがすごい誠実でジャンルがどうこうなんかじゃなくてそれが大事だったんだ。そして勿論沢山リミックスだってあるよ。ほとんどがクラブを意識しているもので DIM, Memory Tapes , Cruszなど才能がある人達ばかりだよ。

What are your plans for the year? Album, touring etc.
The new album will be finished soon, it’s called Night On Earth. I’m of course going to tour, as a DJ but also as a real live act with Craig Walker and musicians.

今年の予定は?アルバムやツアーなんかもありそうですか?
ニューアルバムは近いうちに完成予定だよ。Night On Earthっていうんだけど勿論ツアーやDJもやるよ。そしてCraig Walkerと他のミュージシャンと一緒にライブもやるよ。

What do you prefer, a spy car that can flies or a spy car that goes underwater?
haha I don’t have a driving licence … a spy cab?

空飛ぶスパイカーと海底を走るスパイカーどっちが良い?
免許持って無いから・・・スパイタクシーかな?

And now for the new single from Demon. In 160 “your gonna have to buy it when it comes out in four days” kbps quality!!!

ここでDemonのニューシングルをご紹介ですが、リリースされたらのお楽しみもあるのでクオリティーは160でございます!

Download - Demon – I Think [M] ♥♥
Preview -

You should also take a look at Demon’s blog. Free tracks and mini-mixes ahoy. Very rad.

そしてDemonのブログのチェックもお忘れなく!フリートラックやミニミックスだってあります!

  2 Responses to “Demon Interview + New Track!!”

  1. well, what a comeback. kudos to TMS for the interview too. tune of 2010 for now imo.

  2. I loved this interview. Good to see Demon’s amazing talent is not lost in time and I’m very happy for this comeback. Best of luck and success!

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